Obróbka Filmów - Nagrywanie na YouTube
ebook czy kurs wideo

E-book czy kurs wideo? – Co lepsze?

W tym artykule dowiesz się, jak dostosować format do konkretnego typu treści w Twoim kursie online.

Rynek kursów online jest bardzo zróżnicowany pod względem formatów medialnych oraz nośników treści.

Jeśli jednak przystępujesz do tworzenia produktu, wiedząc już, jaki temat zamierzasz poruszyć w swoim kursie online, możesz mieć wątpliwości, który z popularnych typów mediów – e-book czy film wideo – będzie dla Ciebie najlepszy.

E-booki i filmy wideo to najczęściej wybierane formaty dla kursów online. Dzieje się tak dlatego, że są łatwo dostępne i przedstawiają treści w bardzo przyswajalny sposób.

Jeśli chcesz zdecydować, który sprawdzi się lepiej w Twoim przypadku, zapoznaj się z podstawowymi cechami, zaletami i sposobem użycia każdego z nich.  Zapraszam do zaczytania się!

Ebook

E-booki występują najczęściej w formie pisanej, która zawarta jest zwykle w formacie PDF lub Epub.

PDF to znane wszystkim rozszerzenie, które wykorzystuje się powszechnie zarówno w sieci, jak i oprogramowaniu komputerowym oraz telefonicznym.

Format Epub opiera się na podobnym działaniu, lecz jego zasadniczą przewagą jest możliwość dostosowania wyglądu tekstu do konkretnego urządzenia.

Kompozycja w formacie Epub pozwala również na organizację tekstu i dopasowanie ustawień w zależności od wielkości ekranu (funkcja responsywna). Dzięki temu możesz czytać te same treści na różnych urządzeniach – takich jak smartfon i tablet – bez martwienia się o ich rozmiar. 

E-booki mogą także zawierać zdjęcia, ilustracje i grafy, które wzbogacają pisaną treść i obrazują omawiany temat. 

Sprawdź, jakimi jeszcze zaletami odznaczają się e-booki:

  1. E-book to rozwiązanie dla osób, które lepiej czują się w słowie pisanym, niż mówionym. Forma ta pozwoli im na lepsze, pewniejsze i efektywniejsze przekazanie zamierzonych treści.
  2. Po ściągnięciu pliku Twoi klienci nie muszą posiadać dostępu do sieci, by zapoznać się z jego treścią.
  3. Proces tworzenia e-booka jest stosunkowo prosty; potrzeba do niego jedynie czasu oraz edytora tekstu takiego jak Word czy Google Docs.
  4. Twórca nie musi pokazywać swojej twarzy, co może być zaletą dla osób, które nie czują się komfortowo przed kamerą.
  5. E-booki zajmują mniej miejsca na czytnikach.
  6. Ten typ nośnika jest dostępny dla osób mających problemy ze słuchem.

Jak najlepiej wykorzystać e-booki

Tworząc e-booka, musisz skupić się na przejrzystym i efektywnym przekazywaniu treści. Zadbaj o to, by Twój content był w 100% zrozumiały dla użytkowników czytających go w danym formacie. 

Upewnij się też, że tekst jest poprawny gramatycznie. Dzięki temu będzie wydawał się bardziej profesjonalny i wiarygodny.

Ważne jest, aby Twój e-book był napisany w dynamiczny sposób, aby nie znudzić Czytelników. 

Warto zawrzeć więc w nim grafiki, które wzbogacą tekst, a także posłużyć się przykładami, które pomogą lepiej zobrazować problem. 

Dobrym rozwiązaniem jest również podzielenie tekstu na punkty i podpunkty, dzięki czemu całość będzie wydawała się zorganizowana, przejrzysta i nastawiona na przekazywanie wiedzy.

Na co warto zwrócić uwagę?

  1. Teksty pisane z łatwością mogą stać się obiektem plagiatu lub wykorzystania bez adnotacji o źródle. Pamiętaj więc o zasadach prawa autorskiego.

    Co prawda istnieją możliwości zabezpieczenia treści oraz ich oznaczania, ale to temat na osobny artykuł.

  2. E-booki mogą okazać się nieatrakcyjne dla pewnej grupy odbiorców, którzy nie lubią czytać lub mają trudności z interpretacją tekstu. Dlatego też przed wyborem konkretnego formatu musisz zastanowić się, na jakiej grupie docelowej Ci zależy najbardziej.

  3. Treści pisane uważa się często za prostsze, niż audiowizualne, w związku z czym część użytkowników będzie spodziewała się po nich niższej ceny.

  4. Pamiętaj o to, by pisać przejrzystym i angażującym językiem, który sprawi, że treści będą ciekawe oraz zrozumiałe dla czytelników.

Poradniki wideo // kurs wideo

Zalety

Źródła audiowizualne wymagają większego nakładu środków i pracy, przez co część osób może uważać je za bardziej wartościowe.

 Używanie zdjęć w połączeniu z bezpośrednim kontaktem ze słuchaczami pomoże zbudować lepszą relację z odbiorcami, dzięki czemu zdobędziesz ich zaufanie oraz zbudujesz własną wiarygodność.

Treści wideo są również łatwiej przyswajalne. Obrazki i demonstracje pozwalają na lepsze uwydatnienie omawianych procesów oraz technik, co przekłada się z kolei na jakość uczenia. 

Co więcej, skorzystanie z narzędzi takich jak screencast, dźwięk i inne efekty sprawi, że treść poradnika będzie wydawała się bardziej angażujące i dydaktyczne.

Jak najlepiej wykorzystywać filmy wideo

Filmy wideo powinny odznaczać się wysoką rozdzielczością. Mówię tutaj o rozdzielczości co najmniej FullHD. 

Kolejnym istotnym elementem jest dźwięk. Zadbaj o odpowiednią głośność i przejrzystość dźwięku – upewnij się, że Twoje nagranie oczyszczone jest ze wszystkim szumów, które utrudniałyby jego odbiór. Znaczenie posiada także właściwa dykcja. No, przynajmniej nie seplenienie się 🙂

Wideo powinno być krótkie – nieprzekraczające długości 15 minut – aby Twoi widzowie nie stracili zainteresowania i koncentracji. Oczywiście, nie można twardo iść w taki czas. Najlepiej zrób ankietę swoich Odbiorców, aby dostosować tworzone treści do ich preferencji.

Filmy wideo muszą również odznaczać się możliwie najmniejszym rozmiarem, aby nie przeciążać połączenia sieciowego. To mogłoby bowiem utrudniać dostęp do Twojej treści. Do zapisywania swoich plików używaj więc najlepiej rozszerzenia .mp4. 

Natomiast warto wziąć pod uwagę, że hostingi wideo takie jak Vimeo czy też YouTube sami konwertują nagrania, aby były lepiej dostępne dla użytkowników. Chodzi tutaj o możliwość chociażby zmiany jakości na nieco niższą jeśli akurat jesteśmy podłączeni do słabej sieci. To kwestia, która nam pomaga ponieważ my tworzymy tylko jeden plik wideo, a hosting tworzy kilka dodatkowych z tego źródła. Te nowe mają już inną rozdzielczość.

Jeśli nie czujesz się komfortowo przed kamerą, możesz zaprosić do udziału w filmie eksperta lub kogoś, kto będzie w stanie przekazać wiedzę na dany temat.

Na co warto zwrócić uwagę?

  1. Problemy z Internetem mogą utrudnić lub uniemożliwić uczestnictwo w zajęciach. Przed rozpoczęciem lekcji uprzedź więc swoich Kursantów, że potrzebują “silnego” i stabilnego połączenia z siecią.
  2. Produkcja wideo zawsze wiąże się z większymi komplikacjami. Jeśli nie znasz się na sprzęcie do nagrywania, zatrudnij profesjonalistę lub też poproś o pomoc znajomego, który radzi sobie z rejestrowaniem obrazu i dźwięku oraz edycją wideo.

    A najlepiej naucz się tego kroku po kroku. Chociażby z mojego bloga 🙂 Ta cała aura unosząca się nad wideo nie jest wcale taka trudna – uwierz mi. Zawsze możesz zgłębić tajniki nagrywania wideo. Pamiętaj jednak, że wówczas tworzenie materiału może zająć trochę więcej czasu.
  3. Aby dotrzeć do grupy osób z upośledzonym słuchem, musisz wyposażyć swoje filmy w napisy bądź tłumaczenie na język migowy.

E-book czy kursy wideo?

Zarówno e-booki, jak i widea, sprawdzają się doskonale w przypadku kursów online. Aby wybrać najlepszy format, musisz jednak przeanalizować swój typ contentu oraz publiczność, do jakiej go kierujesz. 

Zanim przystąpisz więc do tworzenia treści, zdefiniuj najpierw temat przewodni swojego kursu, a następnie zastanów się nad targetem. 

Ankietowanie swoich Odbiorców bardzo Ci w tym pomoże!

Bartosz

Bartosz Bartczak - autor bloga. Pasjonat wideorejestracji montażu oraz postprodukcji wideo. Chętnie dziele się wiedzą odnośnie świata edycji wideo. Na swoim koncie mam ponad 100 godzin materiałów szkoleniowych, które stworzyłem. Zostań ze mną Wideo Ninja!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.