Tworzenie Treści Wideo - Nagrywanie na YouTube

Jak tworzyć filmy do kursów online

Obrazek wart jest więcej niż tysiąc słów. A skoro wideo to seria wielu obrazków, ile słów jest w stanie wyrazić jeden filmik? 

Nie martw się, nie będę zawracać Ci głowy matematycznymi zagadkami. To hipotetyczne pytanie dobrze pokazuje jednak potencjał treści, jaką kryje w sobie wideo – szczególnie w świecie edukacji.

To już nie te czasy, kiedy instrukcje składały się z bloku tekstu albo kilku pomocnych ilustracji. 

Świat nauki online zdominowały filmy wideo, które otwierają odbiorców na zupełnie nowe, angażujące i o wiele bardziej efektywne, multisensoryczne doświadczenie. 

Jeśli planujesz więc opublikować kurs online, treści wideo mogą być dla Ciebie niezwykłym narzędziem do podniesienia jego jakości (o czym sam z pewnością wiesz, skoro kliknąłeś w ten link).

Jak się nimi zająć? Czytaj dalej, a odkryjesz wszystkie tajniki tworzenia filmików wideo do kursu online.

Dlaczego wideo sprawia, że kurs staje się efektywniejszy?

Badania Google z 2017 roku wykazały, że aż 86% Amerykanów korzysta z serwisu YouTube, by ,,uczyć się nowych rzeczy”.

Analiza przeprowadzona przez TechSmith udowodniła natomiast, że 83% respondentów woli czerpać wiedzę z contentu podanego w formie wideo niż w formie dźwięku lub tekstu.

To sygnał, że Twoi potencjalni odbiorcy oczekują treści wideo. A jeśli chcesz jeszcze zwiększyć ich zaangażowanie, wykorzystaj content, który jest im nie tylko znany, ale którego aktywnie poszukują. 

Filmiki wideo pobudzają do pracy więcej zmysłów niż teksty, nagrania audio i inne jednowymiarowe nośniki wiedzy, dzięki czemu przenoszą naukę na nowy poziom. Wydany w 2019 roku raport Intuition na temat Video Learningu mówi, że przyswajanie informacji za pomocą wideo może być nawet o 83% łatwiejsze niż za pomocą tekstu.

W raporcie tym pojawia się jeszcze jedna ciekawa informacja. Mianowicie – kursy wideo są nie tylko bardziej angażujące, ale również tańsze w organizacji niż tradycyjne lekcje offline. 

Mając to wszystko na uwadze, należy jednak rozważyć czas i środki, jakie są potrzebne do wyprodukowania edukacyjnego filmiku wideo.

Dobrze jest również przygotować strategię, w której uwzględnisz jakiego typu filmu potrzebujesz dzisiaj, a jakich aktualizacji możesz potrzebować w przyszłości. Przy każdym kroku pamiętaj ponadto o swoich zasobach i innych formach kreatywnego contentu, którymi możesz wzbogacić swoje wideo.

Rodzaje treści wideo w kursach online

Jeśli podjąłeś już decyzję o wykorzystaniu treści wideo w swoim kursie online, pora zastanowić się nad typem filmiku, który w przypadku Twojego programu sprawdzi się najlepiej. Pamiętaj, że termin wideo jest bardzo szeroki i może oznaczać wiele różnych kombinacji elementów wizualnych i dźwiękowych.

Oto kilka najbardziej podstawowych rodzajów wideo, które mogą Ci się przydać podczas tworzenia kursu online.

Gadające głowy

To filmiki prowadzone przez instruktora lub prezentera przemawiającego do kamery, który zwraca się bezpośrednio do swojego audytorium. W ten sposób przeprowadza się coraz więcej wykładów oraz sesji treningowych.

Wideo animowane

Tego typu treści składają się zwykle z dynamicznych i ruchomych animacji. To świetny sposób, by objaśnić skomplikowane idee i procesy za pomocą kolorowych, animowanych scen – np. animacji 2D lub animowanych infografik.

Nagranie ekranu

Jeśli celem Twojego kursu jest zapoznanie widzów z nowym oprogramowaniem czy procesem technicznym, dobrym rozwiązaniem może być wideo złożone z rzutów ekranu. Tego typu content to zwykle nagranie ekranu, podczas którego nauczyciel odkrywa kolejne funkcje programu i dokładnie je tłumaczy. Sprawdza się świetnie w przypadku obsługi oprogramowania lub szkoleń produktowych.

Demonstracje/How-to

Słyszałeś kiedyś powiedzenie: ,,Pokaż, a nie mów” (ang. Show, don’t tell)? Wideo demonstracyjne właśnie do tego służy. Dzięki niemu nie musisz niczego opisywać ani objaśniać – konkretne procesy możesz po prostu zaprezentować. Ponieważ bodźce obrazkowe są o wiele łatwiejsze do przyswojenia niż tekstowe, tego rodzaju filmiki dokładnie przeprowadzają kursantów przez każdy krok i szczegół danego mechanizmu.

Jak tworzyć wideo do kursu online?

Zaczynajmy! Wiesz już, że wzbogacenie kursu online o treści wideo może zdziałać cuda. Znasz też podstawowe typy i style nagrań, jakie możesz do tego wykorzystać.

Teraz pora jednak na najistotniejsze pytanie. Jak właściwie tworzy się wideo do kursu online? I – co jeszcze ważniejsze – jak tworzy się wideo, które posiada wysoką jakość, jest interesujące, angażujące i naładowane informacjami jednocześnie?

Oto 5 prostych kroków, które pomogą Ci przygotować dobry content wideo do kursu online:

 

Krok 1. Analiza i planowanie

Ktoś kiedyś powiedział, że godzina planowania może zaoszczędzić dziesięć godzin pracy. Zgadzam się z tym! Zanim włączysz kamerę / aparat, zacznij od researchu i analizy swojej grupy docelowej.

Spróbuj odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania takie jak:

  • Dla kogo przeznaczone są Twoje filmy?
  • Co mogłoby zainteresować Twoją publikę?
  • Jakie są ich problemy, bolączki, frustracje?
  • Jaki jest nadrzędny cel Twojego programu/indywidualnego modułu/każdego filmu?

Jeśli przeszedłeś przez proces Learning Design, prawdopodobnie masz już mnóstwo materiału, który będzie na tym etapie pomocny. Sylwetki i cele uczniów, zamierzone rezultaty nauki i inne wnikliwe informacje kluczowe dla zbudowania efektywnego kursu online mogą być sekretnym składnikiem Twoich treści wideo.

Jeśli nigdy wcześniej nie próbowałeś Learning Designu, tutaj znajdziesz wprowadzenie do tego konceptu.

Krok 2. Stwórz scenariusz

Po ustaleniu preferencji kursantów i celu kursu wideo pora na zebranie i zorganizowanie samej treści. Na tym etapie możesz również wybrać – na podstawie wymogów Twojego wideo i zasobów, jakie posiadasz – który typ filmiku sprawdzi się w przypadku Twojego programu najlepiej.

Zgromadź potrzebne informacje (np. poprzez wywiady z ekspertami albo wykorzystanie istniejących już treści) i zdecyduj, które znajdą się w Twoim materiale, a które trzeba będzie pominąć. Potem stwórz zarys treści i poukładaj je w logiczną całość. W kursach online najlepiej działają tematy podzielone na mniejsze sekcje, nazywane też modułami. Spróbuj więc zorganizować w ten sposób swój content, a następnie zamienić konkretne moduły w gotowe scenariusze dla filmów.

Możesz także zdecydować, czy zamierzasz wzbogacić swój content o grafiki, prezentacje, napisy i inne elementy, które prościej zilustrują skomplikowane idee.

Krok 3. Przygotuj plan filmowy

Do nagrywania filmików skupionych typowo na obrazie – jak animacje czy zrzuty ekranu – potrzebujesz tylko dobrego komputera i programu. Jeśli planujesz jednak stworzyć wideo z ,,gadającymi głowami” albo demonstracjami, które wymagają fizycznej obecności instruktora, dobrze jest wydzielić oddzielną część nagraniową.

Czy potrzebujesz do tego profesjonalnego sprzętu i wynajętego studia filmowego? Spokojnie – odpowiedź to zdecydowane: nie!

Więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule.

Z zadaniem tym poradzi sobie nawet cicha i schludna (a do tego dobrze oświetlona) przestrzeń w domu lub biurze. Przyzwoitej jakości kamera i mikrofon w połączeniu z wolnym od hałasu i ruchu tłem jest w stanie zastąpić profesjonalny plan filmowy. Przed rozpoczęciem nagrania upewnij się tylko, czy jakość dźwięku i obrazu jest zadowalająca.

Krok 4. Nagranie i edycja

Masz już plan, potrzebne narzędzia, content… Pora nacisnąć start!

Pamiętaj też, że ewentualne zająknięcia, pomyłki czy potknięcia możesz później wyciąć podczas edycji.

Ona stanowi nieodłączny element procesu nagrywania. Bez względu na rodzaj wideo, jaki wybierzesz, będziesz musiał zaopatrzyć się w sprawny program do edycji, który wygładzi wszelkie niedoskonałości. Dobre narzędzie powinno udostępniać opcje takie jak redukcja hałasu w tle, wycinanie zbędnych części, tworzenie przejścia między scenami oraz dzielenie lub łączenie ujęć, by zapewnić odpowiedni przepływ.

Pamiętaj też, że optymalna długość filmiku w ramach kursu online powinna wynosić od 2 do 10 minut. Dlaczego? Po pierwsze – taki czas trwania pomoże Ci utrzymać zaangażowanie widzów na wysokim poziomie. Po drugie – jeśli będziesz chciał przerobić swoje nagranie, zawsze wygodniej jest pracować na krótszym materiale.

Krok 5. Dodanie wideo do kursu

Udało się – stworzyłeś wideo do kursu online! Teraz zostało tylko dodanie filmiku i wszelkich dodatkowych materiałów do programu.

Jeśli Twój kurs jest oparty na platformie e-learningowej, możesz wykorzystać ją do mierzenia liczby widzów oraz ich interakcji z Twoją treścią. 

Wnioski

To wszystko, czego potrzebujesz, by stworzyć wideo do kursu online. Wcale nie było tak trudno, prawda? 

Pamiętaj, że dobre rezultaty da się osiągnąć bez doświadczenia w nagrywaniu czy genialnych umiejętności edycji. 

Wystarczy, że skupisz się na samym contencie, jego strukturze i organizacji, a następnie spróbujesz stworzyć angażujący materiał, który widzowie zwyczajnie będą chcieli oglądać. Sam wiesz zresztą najlepiej, co potrzeba, by przygotować efektywny kurs online. 

Nazywam się

Bartosz Bartczak “WideoNinja”

i od kilkunastu lat tworzę treści wideo. 

Pomagam przedsiębiorczym osobom tworzyć nienaganne wideo za pomocą sprawdzonej i rzetelnej wiedzy w skompresowanej formie.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.