Obróbka Filmów - Nagrywanie na YouTube

Jak zrobić kurs online?

Kursy online cieszą się ogromną popularnością, a dodatkowo wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek ich złotego okresu. Dzięki swojemu produktowi online (kurs wideo, ebook) możesz zapewnić sobie dochód pasywny, a dodatkowo budować markę osobistą i rolę eksperta. 

Jak zatem zrobić kurs online? Jakie etapy pozwolą nam na stworzenie nienagannego produktu online i zarobienie na nim odpowiednich (czytaj dużych) pieniądzy.

Internet stanowi doskonałe narzędzie do komunikacji. Za jego pomocą w prosty i przystępny sposób można nie tylko spotykać się ze znajomymi, projektować i realizować działania marketingowe, a także… zrobić kurs online!

Jedną z najciekawszych form autopromocji jest prowadzenie szkoleń w przestrzeni wirtualnej. 

W niniejszym poradniku przekonasz się, iż stworzenie własnego kursu online jest bajecznie proste – wystarczy pamiętać o kilku fundamentalnych wskazówkach. 

Zanim jednak zaczniemy pozwól, że wskażę kilka plusów stworzenia własnego produktu cyfrowego.

Dlaczego warto zrobić kurs online?

Istnieje kilka wyraźnych powodów, które powinny nakłonić Cię do rozpoczęcia przygody z tworzeniem kursów online. 

Choć na pierwszy rzut oka tego typu aktywność może wydać się mało efektywna, stanowi doskonałą alternatywę od tradycyjnego modelu przekazywania wiedzy. Dlaczego tak się dzieje? 

Przyjrzyjmy się bliżej zaletom kursów online.

Internetowa rozpoznawalność którą dają kursy online.

Marka osobista, firma usługowa czy przedsiębiorstwo jest zobligowane do (za)istnienia w przestrzeni wirtualnej. 

Prowadzenie ciekawej aktywności w mediach społecznościowych, w tym kursów online i szkoleń stanowi doskonałą metodę marketingową. 

Dzięki spotkaniu z grupą zainteresowanych kursantów będziesz mieć okazje wzmacniać swój autorytet, a także wzbudzić ich zaufanie, a jak wiadomo – im więcej osób zaufa Twojej marce, tym więcej ona zyska (w zasadzie Ty zyskasz).

Stale dostępny kurs online, w którym odpowiadasz na najczęściej zadawane pytania przez Twoich Klientów nie tylko zwiększą Twój autorytet wśród Odbiorców, ale także mogą poszerzać Twoje zasięgi jako specjalisty w danej dziedzinie. Warto? Pewnie, że tak!

Nauka nowych umiejętności podczas tworzenia kursów online.

Stworzenie kursu online nie jest jedynie jednostronnym źródłem wiedzy.

Aby stworzyć własne szkolenie wideo musisz się do tego odpowiednio przygotować.

Proces planowania i realizacji wydarzenia w formie, z którą wcześniej nie miało się styczności z całą stanowczością przyczynia się do pozyskiwania nowych umiejętności.

Mało tego, warto poszerzyć swoje umiejętności zawodowe w dziedzinie w której tworzysz kurs online.

Osobiście gdy tworzę kurs wideo to mimo, że temat znam od podszewki to i tak przeczesuję Internet w poszukiwaniu nowych informacji. Chcę zawsze aby mój kurs online był kompleksowy. Tobie też to polecam.

Poza tym oglądanie innych materiałów, czytanie artykułów i książek otwiera nam umysł i przypomina pewne kwestie, które z nadmiaru wiedzy moglibyśmy pominąć. To tzw. klątwa wiedzy. Nam wydaje się to zbyt proste, natomiast dla Kursanta jest to kompletna nowość. Nierzadko również wielkie odkrycie.

Wolność finansowa dzięki kursom online?

Nie da się również ukryć, iż działalność w tym zakresie może przynieść całkiem spore dochody. 

Na rok 2020 różnego rodzaju kampanie kursów online przynoszą na prawdę ogromne liczby! 

500 000 złotych ze sprzedaży kursu wideo w oknie sprzedażowym, które trwa 2 tygodnie jest jak najbardziej do zrealizowania. Oczywiście piszę tutaj o mocnej marce osobistej. Te liczby są jeszcze większe. Myślę, że kampania i sprzedaż kursów online na poziomie 20 000 złotych jest do wykonania bez problemu dla większości z nas. To i tak całkiem zachęcające pieniądze. 

Weźmy pod uwagę, że raz stworzony kurs online możemy bez problemu powielać i skalować. W przypadku tradycyjnych szkoleń, jak wiesz, jest to niemożliwe.

Kursy online mają znacznie szerszy zasięg niż tradycyjne spotkanie z kursantami. Dodatkowo, do jego zorganizowania nie potrzebujesz odpowiedniego miejsca czy zewnętrznego wsparcia.

Możesz stworzyć własny kurs online tak jak chcesz i w jakiej formie masz na to ochotę.

Jak zrobić kurs online? Prosty schemat krok po kroku.

Skoro już wiesz jakie są zalety stworzenia kursu online, przejdę do zapoznania Cię z procesem ich „produkcji”. 

Dowiesz się jakie poszczególne działania należy wykonać, aby Twoje szkolenie online było jednocześnie merytorycznie wartościowe i przyciągnęło uwagę grupy docelowej! Zaczynamy!

1. Ustalanie tematu kursu online.

Zanim zaczniesz przygotowania musisz odpowiedzieć sobie na proste pytanie – jaki kurs chcę poprowadzić? 

Dlaczego moim zdaniem jest to takie istotne? Chyba nie chcesz się męczyć podczas jego tworzenia, prawda?

Wybierz temat, w którym czujesz się swobodnie i jest wartościowy dla Twoich odbiorców.

Tutaj rodzi się ARCY WAŻNE pytanie – Czy moi Odbiorcy będą zainteresowani moim kursem online?

Jeśli grono Twoich Odbiorców będzie zainteresowane tematyką Twojego szkolenia to czas wziąć się do pracy. Jeśli nie – lepiej nie marnujmy swojego czasu…

Jak zbadać czy kurs ma szansę się sprzedać wśród Twoich Odbiorców? O tym w kolejnej sekcji.

Kiedy na te dwa pytania będziesz znać odpowiedź, warto przygotować jego nazwę. Powinna być chwytliwa, zapadająca w pamięć lub humorystyczna. Dobrze, aby zawierała w nazwie coś co wyróżnia ją spośród konkurencji. Ciekawa nazwa z pewnością zwróci uwagę większą liczbę potencjalnych odbiorców Twojego kursu.

Jeśli chodzi o tworzenie odpowiedniej nazwy dla Twojego kursu online to polecam Ci lekturę dwóch książek, które Ci w tym pomogą (i nie tylko w tym). Są to poniższe pozycje:

https://lubimyczytac.pl/ksiazka/296018/jak-czerpac-zyski-z-pasji

https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4812141/jedna-kampania-do-wolnosci-jak-stworzyc-produkt-online-pozyskac-klientow-i-zyc-na-wlasnych-warunk

 

1B - Ustal rodzaju kursu online

Najprostszym modelem na kursu jest model wysyłki wiadomości email w określonym harmonogramie. Jeśli nie masz zaplecza technicznego, aby nagrywać materiały wideo bądź nie czujesz się z tym pewnie, to warto rozpocząć od takiego modelu. W samych wiadomościach możesz od razu przesyłać treść kursu albo odnośniki do np. materiałów pdf oraz zadań domowych.

Ja polecam osobiście model kursu wideo. Możemy w ten sposób przekazać więcej wiedzy w bardziej przystępny sposób. Poza tym Odbiorcy widzą Ciebie. Widzą to w jaki sposób tłumaczysz, gestykulujesz – to buduje mocniejszą więź. Ale przede wszystkim taki kurs będzie się wyróżniał na tle już istniejących kursów, a także na tle przyszłych kursów wideo (jeśli tylko dobrze to przygotujesz).

Niektóre tematy po prostu wymagają formatu wideo do prawidłowego wytłumaczenia problemu. Sama treść wideo może zawierać np.:

– nagranie prezentacji wraz z naszym głosem

– nagranie naszego pulpitu (np. oprogramowania) wraz z naszym głosem. 

Do powyższych dwóch celów musisz wykorzystać program do nagrywania pulpitu.

– nagranie naszej sylwetki w momencie tłumaczenia danego zagadnienia,

– miks wyżej wymienionych.


Kolejna sprawa związana z rodzajem kursu to jego dystrybucja, ale o tym napiszę inny poradnik. Chcę podejść do tematu kompleksowo.

 

2. Sprawdzenie zainteresowania kursem online.

Kiedy ustalisz jaką wiedzą chcesz się podzielić w ramach swojego kursu online warto sprawdzić czy istnieje zainteresowanie tego rodzaju tematyką.

Tworzenie strony lądowania - Landing Page

Jeśli masz ustaloną tematykę kursu to możesz zacząć przygotowywać swój landing page, czyli ,,zajawkę” Twojego kursu online. 

Landing page zawiera najważniejsze informacje dotyczące przyszłego spotkania oraz formularz umożliwiający zapisanie się na szkolenie. Pobranie adresu e-mail i dalsza komunikacja z Odbiorcą jest bardzo ważna. Dlatego warto zaopatrzyć się w system do mailingu np. darmowy MailerLite.

Stronę lądowania (landing page) możesz wykonać np. za pomocą WordPress’a oraz darmowej wtyczki o nazwie Elementor. Dzięki temu w prosty sposób będziesz mógł stworzyć interesującą stronę do zapisywania się na kurs. Co więcej, nie musisz znać się na kodowaniu stron. To przyjazny edytor dla początkujących dzięki któremu na żywo widzimy co tworzymy – sam z niego korzystam 🙂

Już na tym etapie będziesz w stanie ustalić kilka informacji np. jakiego rodzaju grupa docelowa interesuje się Twoim kursem. 

Dodatkowo warto ankietować naszych Odbiorców. Dopytać się o kwestie związane z naszym kursem np.

– jaki problem jest według nich największy,

– co jest dla nich wyzwaniem w tematyce Twojego kursu online,

– czego oczekują od takiego szkolenia.

Pytaj o rzeczy, które związane są z tematyką Twojego szkolenia. Ankiety możesz w łatwy sposób stworzyć za pomocą Formularzy Google.

Ważną wskazówkę odnośnie ankietowania podał w swoim podcast’cie Marek Jankowski. Link do wpisu z nagraniem znajdziesz tutaj:

https://malawielkafirma.pl/10-rzeczy-ktore-zmienisz-dzieki-podcastom/

Ask Campaign - Kampania reklamowa

Kolejną metodą jest tzw. Ask Campaing – Kampania reklamowa polegająca właśnie na ankietowaniu potencjalnych Klientów, grona Twoich Odbiorców.

Wzbudzasz zainteresowanie szkoleniem, przedstawiasz jakie problemy możesz nim rozwiązać i prosisz aby Odbiorcy sami wskazali co chcą, aby było w takim kursie online.

Jeśli odpowiedzi jest wiele, a zaangażowanie jest duże – gratulacje! Zacznij myśleć poważnie o zrobieniu kursu online.

3. Tworzenie tzw. LEAD MAGNET

Gdy jesteś pewny, że Twój pomysł na kurs wideo jest strzałem w dziesiątkę (może nawet w siódemkę). Odbiorcy będą nim zainteresowani to odpowiedni czas, aby dać im „wersję demo” tego co będziesz chciał im zaoferować.

Taką wersją próbną może być:

– e-book,

– lista z narzędziami, które często są używane w tej dziedzinie,

– darmowy kurs wideo, kurs online,

– kurs mailingowy w postaci wiadomości na skrzynkę elektroniczną.

Ludzie uwielbiają dostawać rzeczy za darmo. W zasadzie lepiej byłoby użyć słowa bezpłatnie. Może wydać Ci się to dziwne, ale słowo „bezpłatny” działa lepiej niż „darmowy”. Tak wynika z badań i warto to testować u siebie czyli jaki nagłówek z jakim słowem działa najlepiej. Do testowania również przejdziemy – moim zdaniem to również bardzo ważny element całej tej układanki.

Choć brzmi to okrutnie, jest to jedno z odwiecznych praw marketingu, które można wykorzystać również w kontekście promowania własnego kursu online. Można to nazwać regułą wzajemności z którą warto się zaznajomić. Polecam tutaj szczególnie pozycje stworzone przez profesora psychologii społecznej Roberta B. Cialdiniego.

Przygotowanie krótkiego e-booka czy też mini kursu wideo związanego z dziedziną Twojego szkolenia dla przyszłych Kursantów może okazać się doskonałym narzędziem reklamowym. 

Dodatkowo, tego rodzaju e-bookiem albo listą narzędzi możesz podzielić się również w swoich mediach społecznościowych, dzięki czemu wzbudzisz większe zainteresowanie grupy docelowej. Musisz mocno zadbać o to, aby o takich materiałach dowiedziało się jak najwięcej osób, zainteresowanych osób.

4. Przygotuj kurs online

Po ustaleniu tytułu, tematyki i grupy docelowej szkolenia możesz śmiało przejść do jego przygotowania. Wcześniejsze przygotowanie darmowego materiału pozwoli Ci uporządkować wiedzę, którą zechcesz przekazać w ramach kursu. 

Sposób jej podania będzie jednak zależny od grupy docelowej. W końcu inaczej komunikujesz się z nastolatkami, a innego języka używasz w stosunku do osób w średnim wieku. Dzięki wcześniejszemu ustaleniu grupy Twoich odbiorców, znacznie łatwiej będzie Ci dobrać odpowiedni rodzaj prezentacji w trakcie Twojego szkolenia.

5. Metoda odwrócona. Najpierw sprzedaj, potem zrób kurs online

Na pierwszy rzut oka może wydawać nam się to dziwne. Jednak ta metoda jest coraz bardziej popularna i działa świetnie gdy już masz swoje grono Odbiorców. 

W przypadku gdy jeszcze nikt Cię nie zna może to być problematyczne. Ludzie rzadko kiedy zaufają nowo poznanej osobie, a już na pewno nie wpłacą jej swoich pieniędzy. Jak to zatem wygląda w praktyce?

Przede wszystkim organizujesz przedsprzedaż swojego kursu online. Informujesz Odbiorców, że tworzysz kurs i będzie on dostępny w określonym terminie. Podkreślasz, że jeżeli Ci zaufają i kupią w przedsprzedaży dostęp do niego, mogą liczyć na dodatkowe profity np. niższa cena, dożywotnie aktualizacje.

Kluczową kwestią będzie zbudowanie strony sprzedażowej (sales page), która będzie zawierała informacje odnośnie treści szkolenia online. Postaraj się, aby wyglądała ona jak najlepiej. Przede wszystkim powinna ona mówić o problemach i obiekcjach Klientów, a następnie pokazywać ich transformację i potwierdzać, że Twój produkt rozwiąże ich problemy. 

Strona sprzedażowa pojawia się również w momencie gdy już masz swój produkt (punkt 4) i chcesz go sprzedać. Zmienia się tylko w zasadzie informacja o czasie dostarczenia produktu.

Jeśli masz już stronę sprzedażową to czas, aby dotarło do niej jak najwięcej osób zainteresowanych. W tym pomoże nam dobrze zorganizowana kampania reklamowa.

6. Kampania reklamowa kursu online

Gdy uznasz, że Twoja strona sprzedażowa prezentuje się znakomicie – daj o tym znać w mediach społecznościowych i rozpocznij jego promocje. Ten drugi aspekt jest niezwykle istotny, ponieważ bez promocji trudno będzie sprzedać kurs.

Przygotuj grafiki

Bardzo istotna kwestia w całej kampanii to spójna grafika. Jeśli zachęcisz kogoś reklamą na Facebook to wskazane jest, aby szata graficzna na stronie sprzedażowej była taka sama bądź podobna co w reklamie. Użytkownik będzie wiedział, że jest w odpowiednim miejscu. W przeciwnym razie może wydać się to dla niego dziwne jeśli te rzeczy będą odmienne np. super wykonana reklama i słabej jakości strona sprzedażowa.

Dla reklamy Facebook bardzo dobrze sprawdza się format reklamy kwadratowej (proporcje 1:1), ponieważ wypełniają one znaczną część tablicy na Facebook (zarówno na mobile jak i desktop).

Moje propozycje jeśli chodzi o projekty graficzne:

– cover Facebook,

– cover LinkedIn,

– cover grupa FB,

– cover profil osobisty FB,

– cover YouTube,

– reklama Facebook Ads,

– reklama Google Ads,

– posty: LinkedIn, Facebook, grupa FB,

– karuzela Instagram.

Posty i relacje na Facebook / Instagram / LinkedIn

Często pomijane w kampaniach reklamowych są relacje, a to one pozwalają nam na budowanie ludzkich, luźnych relacji i warto wspomnieć na nich choć kilka zdań o swoim produkcie. To kolejny kanał dotarcia do Klientów, którzy de facto są zainteresowani Twoją osobą bądź produktem.

Wyślij mailing do bazy Subskrybentów

Baza mailingowa to cenny zasób, który warto tworzyć i pielęgnować. Wykorzystaj maile swoich Odbiorców, aby wzbudzić ciekawość odnośnie Twojego kursu online. Możesz podesłać im również próbki Twojego szkolenia. Dobra komunikacja na liście mailingowa to klucz do sukcesu w sprzedaży szkolenia online (i nie tylko).

Nagraj filmy reklamowe

Dodaj wpis na blog / stronę

Jeśli posiadasz blog bądź stronę to napisz na nim wzmiankę o Twoim produkcie. Dodatkowo możesz uruchomić na swojej stronie np. pop-up z informacją o kursie online.

Pokaż kulisy

Kolejną ludzką cechą, na której bazuje marketing jest ciekawość. Skorzystaj więc z tego faktu i podziel się kilkoma ujęciami ukazującymi powstawanie kursu online. Dzięki stałemu przypominaniu o swojej działalności odbiorcy Cię nie zapomną!

7. Jak dostarczyć kurs online

Na samym wstępie wspomnę, że do jest osobny poradnik. Dostarczania kursu online można wykonać na kilka sposobów. Zresztą – jak wszystko.

Bardziej chodzi mi oto, że sposób należy dopasować do treści szkolenia. Co więcej, jest mnóstwo stron, aplikacji, SaaS-ów, które to umożliwią. Postaram się przedstawić je wszystkie kompleksowo w jednym miejscu.

8. Niezbędny sprzęt i oprogramowanie do stworzenia kursu wideo

Nie będę ukrywał, że sprzęt wideo oraz oprogramowanie to mój konik. Chętnie podzielę się swoim doświadczeniem oraz sposobami na efektywne nagrywanie kursów online.

Temat, który jest dość szerokim tematem, a dodatkowo na tym etapie czeka na Ciebie sporo pułapek. Na ten temat również stworzę kompleksowy poradnik jak nagrywać kursy online.

Więcej o sprzęcie wideo (nie tylko do kursów, ale z pewnością temat ten wykorzystać w 100% przy ich tworzeniu).

9. Podsumowanie wpisu "jak zrobić kurs online".

Daj znać proszę, co sądzisz o tym wpisie. Czy jest dla Ciebie zrozumiały? Czy jest coś co warto dodać do poradnika?

Chciałem, aby w jednym miejscu była zawarta esencja do tego by móc wystartować z kursem online. Bardziej techniczne sprawy, i sprawy na których się znam opisuję w oddzielnych poradnikach.

Bartosz

Bartosz Bartczak - autor bloga. Pasjonat wideorejestracji montażu oraz postprodukcji wideo. Chętnie dziele się wiedzą odnośnie świata edycji wideo. Na swoim koncie mam ponad 100 godzin materiałów szkoleniowych, które stworzyłem. Zostań ze mną Wideo Ninja!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.