Tworzenie Treści Wideo - Nagrywanie na YouTube

Rejestratory dźwięku czyli jak poprawić dźwięk w filmach?

rejestratory-dzwieku

W tym wpisie zaprezentuje Ci w jaki sposób można poprawić dźwięk w filmie.

Dźwięk, ścieżka audio często jest pomijana w amatorskich czy półprofesjonalnych produkcjach, a to błąd. Na poprawę dźwięku składają się co najmniej 2 kategorie.

Kategoria hardware [sprzęt] i software [oprogramowanie]. W tym wpisie skupimy się na samym sprzęcie czyli to, jak już na etapie nagrywania materiału wideo możemy zadbać aby nasz materiał był lepszy.

Źle nagrana ścieżka dźwiękowa może popsuć nawet najlepsze dzieło filmowe, dlatego nie możemy tego lekceważyć.

Zacznijmy od tego co posiadamy… Albo kamerę albo aparat, tutaj kamera będzie zapewne lepsza aniżeli aparat cyfrowy [lepiej byłoby napisać lustrzanka albo bezlusterkowiec :)] –  jeżeli chodzi o nagrywanie audio.

W zasadzie można rzecz, że aparaty nie nagrywają audio 😉 Kamera posiada zazwyczaj znośny mikrofon, aparaty po prostu wymagają zakupu zewnętrznego mikrofonu.

Co jednak jeżeli nawet w naszej kamerze zawodzi mikrofon? Wszystko sprowadza się do tego, że w przypadku kamery, aparatu bądź innego urządzenia rejestrującego wizję, dźwięk można poprawić. Można tego dokonać na kilka sposobów.

W zależności od zastosowania oraz budżetu jakim dysponujemy.

Wpis skonstruuję tak, aby wszystkie możliwości można było zaaplikować do kamery i aparatu cyfrowego. Postaram się również pokazać opcje w różnym przedziale cenowym. Nie każdy z Nas może pozwolić sobie na wydatek kilkuset złotych, a nawet więcej od tak.

Dobra wstęp mamy za sobą… Daj znać czy nie jest za długi, bo wiem, że nie każdy lubi czytać aż nadto.

O czym powinieneś przeczytać na samym początku?

  • Słowniczek pojęć audio,
  • Rodzaje i charakterystyka mikrofonów,
  • Jak przygotować się do nagrania dźwięku.

 

[et_bloom_inline optin_id=”optin_2″]

Rejestrator dźwięku – Zewnętrzny rejestrator dźwięku

 

Temat raczej trendy 🙂

Co raz więcej osób decyduje się na zakup rejestratora dźwięku. Opcja wydaję się być bardzo dobra. Zależy oczywiście od tego, do czego mamy go użyć.

Postaram Ci się przybliżyć w jakich sytuacjach warto go używać, a w kolejnym wpisie przedstawię pokrótce najpopularniejsze modele rejestratorów dźwięku w przedziale 400 – 1500 zł dostępne w Polsce.

Kiedy warto użyć zewnętrznego rejestratora dźwięku.

 

  • śluby i wesela
  • koncerty
  • wszędzie tam gdzie mamy możliwość wpięcia się w mikser aby przechwycić ścieżkę audio wprost ze źródła
  • do nagrywania podcastów

Powyższe 3 pierwsze przykłady obrazują nam nagrywanie audio z jakiegoś źródła poprzez wpięcie do “Line in” czy też do złączy XLR / TRS, a nie za pomocą mikrofonów które owe rejestratory dźwięku posiadają.

Warto nadmienić, iż rejestratory dźwięku pozwalają na rejestrowanie kilku ścieżek audio jednocześnie, np. 4 mikrofonów + 2 mikserów audio. Oczywiście zależy od modelu naszego urządzenia.

Niektóre modele pozwalają na podpięcie 1 źródła, niektóre na 6 czy też 8 osobnych źródeł audio. Takie rozwiązania wydają się być najlepsze. Dlaczego?

Owe nagrania są pozbawione dźwięków niechcianych. Mamy czyste audio ze źródła bez innych słyszalnych dźwięków z tła. Dodatkowo taka ścieżka audio będzie o wiele łatwiejsza do edycji i masteringu. Gdy tylko mamy możliwość podpięcia się do takiego źródła powinniśmy bezwzględnie skorzystać z takiej opcji.

Aby to lepiej Wam zobrazować posłużę się tutaj przykładem rejestracji ślubu Młodej Pary oraz rejestracji dźwięku z mszy.

Mamy możliwość nagrywania za pomocą mikrofonu z kamery / aparatu. Takie mikrofony po pierwsze nie są dobrej jakości, a w przypadku aparatów wręcz tragiczne. Zbierają dźwięku z całego kościoła, echo, szmery ludzi, płacz dzieci, kaszlące osoby etc. Takie dźwięki są niechciane. Dodatkowo przysięga jest słabo słyszana, finalnie nie zdaje to egzaminuje.

W przypadku rejestratora dźwięku i wpięcia do miksera mamy czystą ścieżkę audio ze słowami księdza oraz Młodej Pary, bez różnych dźwięków w kościele które jedynie zagłuszają to, co jest najważniejsze.

Gdzie jest haczyk?

Problem może pojawić się z synchronizacją takie nagrania audio z wideo. Jednakże jest na to kilka sposobów. O tym wspomnę w osobnym artykule na temat synchronizacji audio z wideo.

 

A jak to jest z mikrofonami rejestratorów? Kiedy warto je używać?

 

Mowa tu o wbudowanych mikrofonach. Dobrym przykładem zastosowania rejestratorów będą np. wywiady. Jest to tańsza alternatywa mikroportów oraz dźwiękowca z tyczką. Oczywiście mam tutaj na myśli kompaktowe rejestratory dźwięku, które można uchwycić w dłoń, np. Olympus LS-12.

rejestrator dzwieku ls 12
Rejestrator dźwięku Olympus LS-12. Fot. http://www.olympus.pl/

Gdy nie mamy możliwości wpięcia do miksera audio, taki rejestrator dźwięku możemy ustawić nieopodal źródła dźwięku, głośnika. W ten sposób ścieżka audio będzie o wiele lepsza, pozbawiona innych dźwięków oraz będzie o stałej głośności.

Dodatkowo tak jak np. w przypadku mikrofonu w aparacie, nie będzie nagrywany przykładowo mechanizm autofocusu. Jak widać w obydwu przypadkach rejestrator dźwięku jest lepszym rozwiązaniem od mikrofonów w naszych sprzętach.

Na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu rejestratora dźwięku?

W zależności od zastosowań naszego rejestratora dźwięku będą to mikrofony oraz preampy.

Mikrofony jeżeli to głównie ich będziemy używać do nagrywania dźwięku. Preampy jeżeli rejestrator dźwięku głównie będzie nagrywał ścieżkę audio głównie poprzez Line In / XLR.

Za co w ogóle odpowiedzialne są preampy?

W skrócie za szumy które będą nagrywane wraz z rejestracją danej ścieżki audio. Im lepsza jakość preampów, tym mniej szumów towarzyszących podczas nagrywania.

Jak to najlepiej zobrazować?

Otóż posiadamy dobrej jakości mikrofon. Wierzymy, że to on rozwiąże nasze problemy ze ścieżką dźwiękową. Podpinamy np. do aparatu cyfrowego lecz szumy występują nadal. Tak, to właśnie złej jakości preampy generują takie szumy. Dlatego w momencie gdy się wpinamy np, w mikser, warto zadbać o możliwie jak najlepszej jakości preampy w naszym rejestratorze dźwięku.

A teraz jak to jest w rzeczywistości? Czyli co nieco o opiniach na forum i w internecie.

Na samym początku od razu powiem, że całość skierowana jest do amatorów, którzy nie mają pieniędzy na drogi sprzęt, nie są audiofilami, dźwiękowcami, a słyszalny szum dla dźwiękowca jest dla niech niedostrzegalny 🙂

Porównując ze sobą preampy rejestratorów dźwięku Zoom H1 – tani, plastikowy rejestratorek z rejestratorem Tascam 70D – porządny rejestrator ze złączami XLR można śmiało powiedzieć, że przeciętny Kowalski nie zauważy różnicy pomiędzy nagraniami audio z np. miksera.

Jakość preampów w Tascamie jest o wiele lepsza, jednakże przeciętny odbiorca tych szumów i tak nie zauważy. Widać jest np. w programie do edycji audio. Usłyszy je dźwiękowiec. Przeciętny odbiorca nie.

Dlatego jeżeli ogranicza nas budżet nie musimy inwestować w drogie rejestratory dźwięku z lepszej klasy preampami. Pamiętaj, że jest to jednak ciągle i nadal moje subiektywna opinia.

Ważna sprawa to jakie wejścia / wyjścia ma dany rejestrator dźwięku.

Niezbędne minimum to wyjście na słuchawki, niezbędne do odsłuchu czy też podpięcia to aparatu / kamery oraz wejście Line in to nagrywania ścieżki audio ze źródła. Musimy jednak zadać sobie pytanie czy nagrywanie tylko z jednego źródła nam wystarczy.

Wiele osób korzysta z możliwości podłączenia kilku mikrofonów do zewnętrznego rejestratora dźwięku aby możliwie jak najwięcej szczegółów nagrać. W takim przypadku musimy zaopatrzyć się w rejestratory dźwięku które pozwalają nagrywać ścieżkę audio z kilku źródeł. Takim przykładem może być rejestrator dźwięku Zoom H6, wcześniej wspomniany Tascam 70D lub np. Tascam DR 40 jeżeli nie musimy nagrywać aż tak wielu źródeł na raz.

rejestrator dzwieku tascam 70d
Rejestrator dźwięku Tascam 70D. Fot. Tascam.com
rejestrator dzwieku-h6
Rejestrator dźwięku Zoom H6. Fot. zoom.com.jp

Skoro poruszyliśmy temat nagrywania za pomocą podłączenia z innymi źródłami oraz za pomocą mikrofonów, warto również zobaczyć czy podłączenia poprzez line in pozwoli również nagrywać dźwięk za pomocą wbudowanych mikrofonów.

Może być taki przypadek, iż za pomocą Line in będziemy przechwytywać dźwięk z miksera, ale dodatkowo chcielibyśmy zbierać ambient np. z koncertu, sali weselnej za pomocą wbudowanych mikrofonów. Nie wszystkie rejestratory dźwięku na to pozwalają.

Dla przykładu rejestrator Olympus LS 12 po podłączeniu do Line in nie pozwala na dodatkowe nagrywanie za pomocą mikrofonów. Znowu Tascam 70D gdy nagrywa za pomocą wbudowanych mikrofonów wyklucza dwa kanały z czterech dostępnych do podłączenia za pomocą XLR / TRS. Wydaję się to być logiczne bowiem już nagrywa 2 ścieżki audio mikrofonami. Warto jednak wiedzieć o takich kwestiach.

Kolejna istotna kwestia to to, jak długo trzyma bateria. Nie oszukujmy się, jeżeli będzie zmuszani wymieniać bateria co kilka godzin to w pewnych przypadkach będzie to dość irytujące.

Nie należy zapominać o dość przydatnych funkcjach w rejestratorach dźwięku które ułatwią nam prace. Mowa tutaj o takich funkcjach jak:

  • Low cut – czyli filtr który będzie pomijał podczas nagrywania dźwięku o niskich częstotliwościach np. szumy, czy dźwięki klimatyzacji.
  • Dual rec – czyli nagrywanie tego samego w osobnych plikach o obniżonej wartości dB. Przydatna funkcja jeżeli boimy się, iż w niektórych przypadkach nasz dźwięk może być przesterowany.
  • Auto rec – funkcja umożliwiająca automatyczne dostosowanie głośności nagrywania mikrofonów. Wiadomą rzeczą, że będą to zawsze finalnie pliki audio dalekie od ideału. Jednakże w niektórych przypadkach funkcja ta będzie przydatna. Tak, wiem, teraz wszyscy dźwiękowcy i mądrale mnie zrugają, że ta funkcja to zło konieczne. OK, nie każdy musi tego używać, a każdy kto chce, może jej użyć. I tyle. Przykładem rejestratora dźwięku który nie ma takiej funkcji może być tutaj Tascam 70D. Chociaż w tym przypadku to nic dziwnego bowiem to sprzęt nieco lepszy od tańszych modeli i aby nagrywał w całej krasie, należy używać nastawiania manualnego.

Tak więc to tyle jeżeli chodzi o zastosowanie rejestratorów dźwięku do poprawy nagrań audio. Pamiętaj, że ścieżka dźwiękowa jest również ważnym elementem filmu.

Kolejny/e artykuły będą mówić o postprodukcji audio, omówię zastosowanie mikrofonów oraz mikroportów jako alternatywę dla rejestratorów dźwięku.

 

[box type=”info” ]Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rejestracji, edycji, masteringu oraz postprodukcji dźwięku. Zapisz się na listę gdzie będzie otrzymywał poradniki z tego zakresu. Możesz być pewny, że otrzymasz same najlepsze porady do takich programów jak Adobe Audition oraz Adobe Premiere PRO.

Imię: 
Adres email: 
[/box]

Nazywam się

Bartosz Bartczak “WideoNinja”

i od kilkunastu lat tworzę treści wideo. 

Pomagam przedsiębiorczym osobom tworzyć nienaganne wideo za pomocą sprawdzonej i rzetelnej wiedzy w skompresowanej formie.

6 komentarzy

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

  • Osobiście pragnę podziękować Ci Bartku za wytworzenie wielu cennych filmów i artykułów instruktażowych. Według mnie jesteś Mistrzem w swoim fachu. Korzystając z Twoich wykładów nabyłem wiele umiejętności, które kiedyś były dla mnie tajemnicą. Bardzo cenne jest to, że pisząc artykuły opierasz się na własnych spostrzeżeniach i tu je przytaczasz. Z zaciekawieniem oczekuję na Twoje nowe opracowania.

  • Fajnie aczkolwiek dość pobieżnie – brakuje mi porównania kilku rejestratorów w rożnym zakresie cenowym w wykazem różnic między nimi , zasad gdzie najlepiej wpinać taki rejestrator w tor audio ( wiem że różnie w zależności od toru audio ale chodzi o o ogólne zasady ) i co dalej ze ścieżką dźwiękową ( jak już ją nagramy ) jak i czym ( soft ) można wtedy poprawić jej jakość. Mam nadzieję że będzie to w kolejnych poradnikach. Tak trzymać 😉

    • Odnośnie obórki audio będą pojawiać się lekcje oraz porady odnośnie tego 🙂 Co do opisu innych rejestratorów – niestety nie posiadam kilku rejestratorów na co dzień, a co dopiero mówiąc o pracy z nimi. Mam jednak nadzieję, że przyjdzie taki dzień, że będę mógł z czystym sumieniem opisać działanie kilku rejestratorów dźwięku 🙂