Tworzenie Treści Wideo - Nagrywanie na YouTube

Nagrywanie filmów kamera czy aparat?

aparat-czy-kamera

Coraz bardziej popularne staje się pytanie, co wybrać do filmowania – kamerę czy aparat? Co będzie lepszym zakupem, lepszym sprzętem do naszego zastosowania. Bez kwiecistego wstępu przejdę do rozwikłania problemu: aparat do filmowania czy kamera do filmowania?

Artykuł ma na celu porównanie obszarów związanych z korzystania z aparatu oraz kamery. Miej na uwadze to, że dogłębne porównanie można wykonać jedynie na konkretnych modelach sprzętu. Globalne porównanie nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Ważna kwestia tego artykułu. W artykule mowa o kamerach typu handycam. Pisząc tutaj słowo “kamera” nie mam na myśli kamer profesjonalnych pokroju RED, Arri, Sony FS7, Canon C300 itd.. Artykuł jest przeznaczony dla osób początkujących, których budżet nie przekroczy granicy 5 000 złotych.

Poradnik będzie podzielony na kilka głównych zagadnień, które różnią aparat od kamery. Są to m.in:

  • Bateria czyli długość pracy.
  • Ergonomia pracy.
  • Czas nagrywania jednego klipu.
  • Nagrywanie dźwięku.
  • Auto focus.
  • Wymienność obiektywów.
  • Zakres ogniskowych.
  • Zoom.
  • Plastyka obrazu.
  • Waga sprzętu

To co? Zaczynamy? Aparat do filmowania czy kamera?

 

Bateria czyli długość pracy.

 

Kamery cyfrowe mają tą zaletę, że można zastosować różnego rodzaju pojemności akumulatorów podczas pracy. Jaki jest efekt finalny? Kupując markową baterię o dużej pojemności np. 7400 mAh śmiało można mówić o 4 godzinach pracy w przypadku kamer. Warto tutaj dodać, że kamery do filmowania pozwalają na przyłączanie baterii o różnej wielkości (gabarytowo).

Jak to jest z bateriami w aparatach cyfrowych?

W przypadku baterii w aparacie do filmowania jest to z góry określony kształt ze względu na to, że baterię wkładamy niejako do “środka” aparatu. Z racji tego, że wszystko idzie w kierunku zmniejszenia gabarytów sprzętu, również bateria nie jest duża, co za tym idzie jej pojemność. Skutkuje to tym, że praca aparatu na 1 baterii podczas trybu filmowania to średnio 40 minut.

Jak pomóc aparatom abyśmy mogli pracować na nich dłużej?

Z pomocą przyjdzie grip bądź battery pack dla aparatów do filmowania. Owe akcesoria pozwolą nam wydłużyć pracę do 2 godzin.

Grip - Aparat czy kamera do filmowania?
Grip do aparatu.

 

Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?

Wadą na pewno będzie dodatkowy koszt, choć jednorazowy nie jest to tani wydatek. Dodatkowy ciężar, choć w tym przypadku również i kamery do filmowania są cięższe jeżeli mają większe ogniwa.

 

 

Zaletą oprócz wcześniej wspomnianego dłuższego czasu pracy będzie to na pewno odprowadzenie ciepła na zewnątrz. Jest to o tyle ważne, że niektóre aparaty lubią się przegrzewać podczas nagrywania. Takie rozwiązanie pozwoli nam na zmniejszenie temperatury elektroniki wewnątrz korpusu.

-> Tutaj trzeba sobie zadać pytanie. Czy chcemy mieć spokojną głowę, nieco większy wydatek oraz cięższy sprzęt czy idziemy w kierunku ciągłego wymieniania baterii. Jeżeli będziemy pracować ciągiem to i tak musimy liczyć się z wydatkiem większej kwoty na kilka baterii więc argument ceny mocno traci na wartości. Nagrywanie filmów kamera czy aparat – rozważania ciąg dalszy.

 

Ergonomia pracy – Czym będzie nam wygodniej filmować? Kamerą czy aparatem?

 

Jeżeli chodzi o sam uchwyt i pracę ze sprzętem to na pewno kamera tutaj wygrywa. Wygodniej się ją trzyma dzięki rękojeści, nawet w jednej dłoni. W przypadku aparatu do filmowania ten komfort jest zdecydowanie mniejszy. Ten akapit nie ma aż tak wielkiej wartości, dlaczego?

Należy wziąć tu pod uwagę, że rzadko kiedy filmujemy z tzw. ręki. Do filmowania często używamy statywów, monopodów, sliderów, gimbali, flycam’ów czy też steadycam’ów. Dla tego ta zaleta dla innych będzie duża, a dla innych bez znaczenia. Sam musisz sobie odpowiedzieć do czego będzie służył Twój sprzęt.

Przyciski, guziczki, pstryczki, pokrętła…

przyciski - aparat do filmowania
Przyciski fizyczne – zaleta kamer.

 

Ergonomia to również możliwość pracy nad materiałem podczas filmowania. Tutaj kamera ma tą przewagę, że ma więcej przycisków fizycznych odpowiedzialnych np. za ustawienia balansu bieli, zmianę balansu, wartości migawki itd. Pamiętaj o tym, że nie jest to reguła, która zawsze będzie miała rację bytu!

 

W aparacie do filmowania mamy ten minus, że większość opcji musimy “przeklikać” czy to na korpusie czy to na ekranie. Oczywiście, aparaty mają konfigurowalne przyciski, gdzie możemy sobie zaprogramować określone funkcje jakie mają spełniać jednakże, nie ma ich aż tak wiele.

Koniec pewnego modułu więc znowu musisz sobie zadać pytanie.

-> Ilu funkcji podczas filmowania używasz? Jeżeli dużo – idź w kierunku kamery, jeżeli mniej – aparat również da radę.

 

 

Czas nagrywania jednego klipu.

 

W kamerach nie ma czegoś takiego jak ograniczenie czasowe nagrywania klipu ciągiem. Wciskamy “rec” i nagrywamy tyle ile chcemy.

W przypadku aparatów do filmowania wygląda to nieco inaczej. Przeważnie mają one ograniczenie, które pozwoli nam na nagranie niespełna 30 minut klipu. Oczywiście są pewnie odstępstwa od tego (zresztą jak zawsze, dlatego po raz kolejny napiszę, że należy zawsze analizować konkretny sprzęt podczas wyboru). Dodatkowo często wypuszczane są tzw. hack’i czyli zmieniony software (nie od producenta), który znosi wspomniane wyżej ograniczenia. Poradnik “Nagrywanie filmów kamera czy aparat” będzie na pewno rozszerzany.

 

 

Nagrywanie dźwięku czyli słów kilka o mikrofonie w aparacie i kamerze.

 

Na wstępie należy przyjąć, że mikrofony wbudowane w urządzenie nigdy do końca nie będą spełniać naszych wygórowanych oczekiwań. Musimy mieć na uwadze to, że w pewnej sytuacji będzie potrzebny nam mikrofon kierunkowy, w pewnych dookólny, a jeszcze w innej mikroport z mikrofonem krawatowym. Mówimy tutaj o wyższej półce nagrywania, są bowiem pewne standardy nagrywania…

Tutaj porównam bezpośrednio mikrofony, a raczej wskażę rzecz dyskwalifikująca mikrofony w aparatach.

Lumix GH5 Aparat do filmowania
Mikrofony w aparatach są… słabe.

Mikrofon w aparacie do filmowania ma to do siebie, że zbiera wszystkie kliknięcia przycisków na aparacie, wszystkie operacje na obiektywie, a trzymając sprzęt blisko twarzy nawet oddech operatora… To wszystko dyskwalifikuje do tego aby dźwięk z aparatu był motywem głównym.

 

W kamerze wygląda to nieco lepiej dźwięk jest kolokwialnie mówiąc lepszy i nie zbiera dźwięków ze sprzętu. Mowa tutaj o kamerach z półki co najmniej pół profesjonalnej, gdzie mikrofon jest widocznie odseparowany od korpusu kamery. W przypadku budżetowych kamer typu handycam będzie to przeważnie mikrofon w korpusie czyli nic dobrego.

Jeżeli zamierzasz kupić kamerę amatorską, która mikrofon ma wewnątrz korpusu efekt będzie taki sam jak w aparatach.

OK – pytanie teraz jak wybrnąć z sytuacji gdy mamy słaby mikrofon?

Odpowiedź nasuwa się jedna – zakup lepszej klasy mikrofonu dla aparatu bądź kamery.

Jak to ze sprzętem bywa, jest wiele niuansów, które krzyżują nam plany. Musimy sprawdzić jakiej jakości są przedwzmacniacze czyli tzw. preampy w naszym sprzęcie bowiem jeżeli są one słabe to i dobrej jakości mikrofon nie da takich efektów jak byśmy sobie życzyli.

Przykładem niech będą np. lustrzanki firmy Canon, które nie cieszą się dobrą sławą swoich preampów. W porównaniu do bezlusterkowców Sony czy też Panasonic wypadają blado.

Dobra, zatem co dalej?

Tutaj mamy kolejne dwie drogi.

rode mikrofon - jaki aparat do filmowania?
Mikrofon Rode VideoMic PRO.

Dobre preampy -> śmiały zakup dobrego mikrofonu np. Rode VideoMic PRO.

Słabe preampy -> zakup rejestratora + mikrofon. Zakup droższy ale jakość na pewno będzie o wiele lepsza.

O zewnętrznych rejestratorach możesz poczytać tutaj.

 

Konkluzja na koniec jest taka, że w większości przypadków najlepsze wyjście to połączenie rejestrator + lepszy dedykowany do danego typu okoliczności mikrofon. Nagrywanie filmów kamera czy aparat? Czytaj dalej aby dowiedzieć się jeszcze więcej|!

 

 

Auto focus czyli zawsze ostry obraz.

 

Porównując ten parametr można szybko, i dość śmiało dojść do wniosku, że kamery wideo radzą sobie z tym lepiej. I to moim zdaniem prawda, z małymi wyjątkami, bo przecież wiadomo, że znajdzie się aparat, który ma świetny auto focus np. Sony A6300. Biorąc jednak ogół kamer oraz ogół aparatów to zdecydowanie kamery tutaj wiodą prym.

-> Tutaj należy sobie zadać pytanie czy będziemy korzystać z manualnego ostrzenia czy korzystamy z auto focusa. Jeżeli pracujemy na steadycam, flycam bądź na gimbalu auto focus jest pomocny, w przypadku duetu aparat + gimbal idziemy raczej w kierunku ustawienia ostrości na określoną wartość aniżeli zdanie się na mechanizm auto focusa. Jeżeli lubimy mieć kontrolę nad każdym detalem będziemy sami ostrzyć.

W kwestii auto focusa wygrywają kamery. Pamiętaj jednak, że każdym obszarze są odstępstwa. Podczas wyboru przetestuj bezpośrednio wybrane sprzęty. Wybór dla nagrywania filmów kamera czy aparat nie jest takie proste.

 

Wymienność obiektywów czyli sprzęt krojony na miarę.

 

Przechodzimy do kwestii dopasowania naszego sprzętu do określonych warunków. Czyli jak to jest z obiektywami w aparatach oraz kamerach. Otóż z małymi wyjątkami kamery nie mają możliwości wymiany obiektywów (wyjątkiem są np. Canon C100, Canon C300, Sony FS5, Sony FS7 itd. ale są to kamery do profesjonalnego użytku).

 

Aparaty cyfrowe już taką możliwość mają. W ten sposób możemy dopasować to “co widzi“ nasz sprzęt. Efekt finalny, nasz obraz w dużej mierze zależy właśnie od tego jakiego obiektywu użyliśmy.

 

Oczywiście takie rozwiązanie ma również swoje wady. O tym napiszę za kilka zdań, jednak zawsze zależy nam na możliwie najlepszym przekazaniu danej sceny, a wymienność obiektywu nam w tym pomoże. 

 

 

Zakres ogniskowych czyli sprzęt uniwersalny.

 

Co w przypadku gdy chcemy mieć sprzęt filmowy, który pozwoli nam na wszelkiego rodzaju ujęcia bez przepinania obiektywów? Tutaj znów należy spojrzeć na kamery wideo. Dlaczego?

Rzadko kiedy mamy do czynienia z obiektywem, który ma szeroki zakres ogniskowych od tych możliwie szerokich rzędu kilku mm do tych wąskich rzędu kilkuset mm. Oczywiście mowa o tych dobrych obiektywach, bo nie o to chodzi, żeby on tylko był.

W kamerze wideo nasz obiektyw przeważnie jest zabudowany, jest całością bez możliwości odpięcia go. Należy jednak zwrócić uwagę, że kamera wideo pozwoli nam na szerokie kadry, a dodatkowo na kadry z odległości. Możemy z daleka wykonać kadrowanie portretowe. W przypadku gdy musimy szybko zareagować, sytuacja stale się zmienia to rozsądnym wyjściem jest tutaj zakup kamery wideo aniżeli aparatu do filmowania. No chyba, że szybko przepinasz obiektywy 🙂

 

Płynne zbliżanie czyli zoom.

 

Nie jest to może najczęstsza sytuacja ale zapewne zdarzy nam się gdy będziemy chcieli wykonać płynny najazd, zoom na określony obiekt. Aparat do filmowania niestety nam to nie umożliwi. Nie będzie to płynny ruch, a raczej drastyczny przeskok z “galaretą” na obrazie.

Jeżeli wybierzemy kamerę do filmowania to nie będzie to żaden problem, poza treningiem 🙂

Kamera do filmowania nie dość, że ma pierścień, który umożliwia manualny zoom to większość z nich posiada coś takiego jak przycisk W/T. To skrót od Wide (szeroki – niskie ogniskowe) oraz Tele (wysokie ogniskowe).

Nie jest to może gigantyczna przewaga, ale być może będziesz akurat potrzebował takiego ułatwienia w swoim sprzęcie. W aparacie do filmowania tego nie uświadczysz, chyba że…

No właśnie. Czy jest jakieś rozwiązanie dla aparatów do filmowania? Tak.

Rozwiązaniem może być Follow Focus / Zoom Control, który zamontowany dodatkowo umożliwi nam na płynne zbliżanie i oddalanie. To dodatkowy zakup, koszt, waga ale rozwiązanie problemu jest. Wystarczy dobrze przemyśleć swoją sytuację. Jednakże, widać, że z kompaktowego aparatu do filmowania robi się nam dość duży sprzęt.

Płynność zoom’u to zdecydowanie atut kamer do filmowania.

 

Plastyka obrazu, czyli w końcu najważniejszy aspekt!

 

W zasadzie to najważniejsza rzecz, czyli jak nasz film będzie się prezentował oraz co później będziemy mogli z nim zrobić.

Aparat do filmowania, a w zasadzie połączenie dużej matrycy oraz jasnych, dobrej klasy obiektywów da nam możliwość operowania głębią ostrości.

Co to da nam finalnie?

Wyraźne odcięcie planów np. wyraźna osoba udzielająca wywiadu oraz rozmazane tło. Ogląda się to zupełnie inaczej, obraz staje się bardziej przestrzenny, jesteśmy wtedy bliżej danej akcji. Kamery do filmowania raczej dadzą nam płaski obraz, bez odcięcia planów. Oczywiście są wyjątki ale generalnie to przewaga aparatów do filmowania.

Generalizując, obraz z aparatów w połączeniu z dobrymi obiektywami jest milszy dla oka. Oczywiście dużo zależy również od edycji oraz postprodukcji.

Zatem najważniejszy punkt wędruje do aparatu. W kategorii do 5000 złotych częściej spotkamy lepszy obraz z aparatu do filmowania aniżeli z kamery. Oczywiście jeżeli porównany budżetowy aparat z dobrą kamerą, to wynik batalii staje się oczywisty.

W przypadku zakupu aparatu do filmowania warto patrzyć w kierunku bezlusterkowców firmy Panasonic oraz Sony. Obydwoje z producentów mają świetne produkty, które zadowolą nawet wybrednych. Takim przykładem mogą być aparaty:

 

Waga sprzętu.

 

Oczywiście, nie będę tutaj ważył sprzętów. Za dużo ich jest, a w dodatku każdy z nas ma inny setup.

Napiszę jednak tutaj jedną ważną rzecz.  Wcale nie jest do końca powiedziane, że aparaty do filmowania są lżejsze. Owszem, sam korpus za pewne tak, bowiem w przypadku bezlusterkowców może to być waga nawet jedynie 500 gram ale dokładając do tego obiektyw mamy już 2 kilogramy. A to nie wszystko, bo należy dodać inne akcesoria. Summa summarum aparat do filmowania z osprzętem będzie ważył tyle samo co kamera, a i częściej mniej niż budżetowa kamera handycam! Nie ma tutaj generalizować ale ta jest bardzo często.

Zresztą sam zobacz jak to może wyglądać w przypadku nieco większego budżetu, bo po dokupieniu osprzętu:

Każdy z nas może sobie dodać wagę sprzętu i obliczyć co będzie lżejsze / cięższe. Jednak branie za pewnik, że to aparaty do filmowania mniej nas obciążą jest błędne. Wynik tej batalii jest neutralny. Za dużo składowych by móc jasno określić przewagę kamery nad aparatem bądź odwrotnie.

 

 

Inne rzeczy, które różnią aparat do filmowania od kamer. W przypadku większego budżetu około 10 000 złotych.

 

Filtr ND (filtr szary) czyli praca w słoneczne dni.

 

Nie będę tutaj pisał monologu o tym co to jest filtr ND i jak działa – jest tego pełno w sieci. W skrócie ma on za zadanie na zmniejszenie ilości wpadającego światła do matrycy. Finalnie daje to nam możliwość filmowania w bardzo słoneczne dni w taki sposób, że są zachowane barwy oraz jasności na filmowanych obiektach.

Wiele kamer ma wbudowane filtry ND o różnych wartościach, głównie ND 8, 16 i 32, które zmniejszają światło o kolejno 3,4 i 5 EV. Włączamy je za pomocą dźwigni w kamerze, która nasuwa nam na obiektyw odpowiedni filtr szary. Jest to znakomita sprawa, która szybko uratuje nam… pewną część ciała 😉

Filtr ND - kamera do filmowania czy aparat?
Zastosowanie Filtra ND. Źródło: wikipedia.

W przypadku aparatów do filmowania sprawa ma się zdecydowanie gorzej. W słoneczne dni musimy nakręcać odpowiedni filtr szary na obiektyw, a gdy tego słońca nie ma musimy go zdjąć. W przypadku potrzeby szybkiej reakcji mocno dyskwalifikuje nam to aparat jako sprzęt do filmowania.

Jeżeli chodzi o sprawność użycia filtrów ND kamery zdecydowanie przodują.

 

-> Tutaj znów trzeba zadać sobie pytanie czy filmujemy dużo w plenerze czy też nie. Jednakże w naszej profesji nigdy do końca nie wiemy z jakimi warunkami przystanie nam pracować.

 

Złącza XLR czyli możliwość wpięcia wyższej klasy mikrofonów.

 

Kamery cyfrowe posiadają przeważnie złącza XLR, oczywiście wykluczam tutaj kamery amatorskie. Pozwolą one nam na podłączenie wysokiej jakości mikrofon czy też nadajników z mikroportów. W niektórych przypadkach rzecz niezastąpiona choć nie do końca bowiem musimy pamiętać o zewnętrznych rejestratorach.

Aparaty cyfrowe do filmowania nie mają czegoś takiego jak złącza XLR, musimy je zastąpić wyżej wspomniany rejestratorami dźwięku.

Aparat do filmowania sony XLR
Sony XLR-K2M XLR Adapter Kit

Firma Sony wyszła jednak na przeciw oczekiwaniom wideo amatorów i sprzedaje coś takiego jak Sony XLR-K2M XLR Adapter Kit czyli dedykowane rozwiązanie, które pozwoli nam na podpięcie do naszych bezlusterkowców profesjonalnych mikrofonów XLR. Jak widać branża szybko odpowiada na zapotrzebowania rynku. Coraz bardziej widzimy jak aparaty zbliżają się do kamer.

 

Regulacja sygnału wejściowego mikrofonu.

 

Ten podpunkt śmiało można podpiąć pod powyższy ale jako, że chciałbym aby poradnik wyboru: Aparat do filmowania czy kamera do filmowania był bardziej przejrzysty umieściłem go osobno.

W przypadku gdy wpinamy mikrofon do naszego sprzętu, bądź chcemy manualnie sterować poziomami dźwięku mikrofonu wbudowanego, chcemy mieć możliwość regulacji. Niestety większość aparatów do filmowania nie zapewni nam tego typu wygód. W kamerze owszem tak, i to jak fizyczny potencjometr, a nie jako klikanie gdzieś w odmętach menu kamery. Nagrywanie filmów kamera czy aparat – jaki byłby Twój wybór?

 

Finalnie kamera czy aparat do filmowania?

 

Sam wiesz co jest Ci najbardziej potrzebne. Możesz zrezygnować z dłuższego czasu pracy (na 1 baterii) na poczet innych przywilejów np. lepsza plastyka obrazu.

Ile osób – tyle zdań, ile prac – tyle sprzętu. Nie da się jasno określić co będzie najlepsze. Widać jednak widoczny trend zakupu lustrzanki do nagrywania, co jest błędnym stwierdzeniem bo częściej nagrywamy bezlusterkowcami. Moim zdaniem ten boom potrwa jeszcze kilka lat i znów będzie powrót do kamer. Choć, z drugiej strony nie wiadomo co nam zaproponują sami producenci.

Różnice pomiędzy sprzętami są widoczne. Jeżeli jednak kogoś nie interesuje płynny zoom czy też limit czasu nagrywania to z pewnością aparaty do filmowania to ten kierunek, który powinien obrać.

 

Zakończenie.

 

Na zakończenie ogromna prośba do Ciebie. Zostaw ślad po sobie, daj komentarz, zostaw ślad w mediach społecznościowych. Ciebie kosztuje to kilka sekund, max dwie minuty. Ja Tobie przedstawiłem możliwie najlepiej jak umiałem kwestię wyboru sprzętu do filmowania. Zajęło mi to 3 dni pracy.

Jeżeli zdobędziesz się na udostępnienie artykułu na swoim profilu, swoim znajomym to będę wniebowzięty. Nagrywanie filmów kamera czy aparat – Przedstawienie różnic.

 

Z wideo pozdrowieniami,

Bartosz!

 

[et_bloom_inline optin_id=”optin_2″]

 

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m.in. poprzez poniższe frazy kluczowe:

  • kamera czy aparat do filmowania

Nazywam się

Bartosz Bartczak “WideoNinja”

i od kilkunastu lat tworzę treści wideo. 

Pomagam przedsiębiorczym osobom tworzyć nienaganne wideo za pomocą sprawdzonej i rzetelnej wiedzy w skompresowanej formie.

12 komentarzy

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

  • Drogi Bartoszu,
    filmowanie lustrzanką/bezlusterkowcem zmieniło świat ambitnych twórców, bo ze względu na możliwość wymiany obiektywów i uzyskiwanie kreatywnych kadrów niskim kosztem. Jednak dla osób zaczynających swą przygodę z “filmem”, a dla takich przewidziany jest Twój poradnik, zabawa z małą głębią ostrości to spore ryzyko “nietrafienia w cel”. Tym polecałbym raczej kamerę z przynajmniej minimalnymi możliwościami ingerencji w obraz (wyłączenie autofocusa i autoekspozycji) Niestety, tanie kamerki nie mają obecnie nawet wejścia mikrofonowego. Ale to zupełnie inna opowieść.

    • Dokładnie tak, łatwiejsza dla początkującego będzie kamera ale aktualnie mamy czasy, że większość chce mieć od razu najlepsze produkcje z małą głębią ostrości i idzie w kierunku aparatów.

  • Witam,
    Jestem rocznikiem, który pracował na aparatach z klasycznym filmem.
    Kamera amatorska 8, kręciła obraz bez dźwięku. Ale magia tego, że można oglądać obraz była czymś niepowtarzalnym.
    Teraz jest prościej, ale spowodowało to że wielu fotografujących lub filmujących podchodzi do zadań z ogromną nonszalancją. Na niekorzyść działa świadomość, że złe ujęcie można wykasować i zacząć od nowa. Zapominają o tym ,że dany moment źle uchwycony już nie wróci. Ja podchodzę do tematów staroświecko. Osobny sprzęt i akcesoria do filmowania oraz osobny do robienia zdjęć. takie przyzwyczajenie.
    Co zauważyłem? sam fakt, że biorę do ręki kamerę albo aparat, powoduje zmianę mojego podejścia do zadania.
    Wynika to z tego co można przeczytać w w/w artykule. Inna filozofia obsługi.
    Teraz dąży się do uproszczania wszystkiego. Cieszy bylejakość. Wielu zadowoli filmik z telefonu. Proponuję rozwinąć temat pod kątem oglądania zarejestrowanego materiału. Powiedzmy duży ekran TV. Rodzaj sprzętu wpływa na jakość.
    Kolejny temat to archiwizacja materiału. Ja , jako amator, nagrywam kamerą HD i zrzucam materiał na płyty BD. Tylko taka jakość jest akceptowalna dla większości odbiorców na dużym ekranie.
    Na małym ekraniku wszystko jest akceptowalne.

    • Dziękuję za rzeczowy komentarz. Oczywiście w 100% się zgadzam, większość idzie w kierunku: szybciej, prościej, coś tam będzie. Na szczęście jest tak, że osoba, która podchodzi do filmowania z pasją, pomysłem, inaczej niż większość, zawsze będzie cieszyła się zleceniami. Temat archiwizacji poruszę na blogu. Od kilku dni zbieram informacje.

  • Gratuluje Bartoszu – świetny artykuł – szczerze mówiąc wszystkie Twoje materiały są najwyższej klasy – ja korzystam z Twoich kursów, kiedyś zakupiłem zestaw tych kursów
    i byłem z nich bardzo zadowolony.
    Już kiedyś próbowałem Cię nakłonić do wyprodukowania czegoś co nie jest tylko w “chmurze” – np. CD lub zestaw CD do którego zawsze można by wrócić – taki kurs – poradnik – z pewnością zyskałby wielu amatorów. Niedawno chciałem wejść na linki Twojego kursu i niestety nie udało mi się 🙁 Ja nie jestem zwolennikiem programów w chmurze – jak system CC Adobe – wolę mieć program jak i materiały w wersji “namacalnej” 🙂 Dodam że filmuję jedynie dla przyjemności – czyli już nie zarobkowo 🙂
    Filmowałem Canon’em D5 MK II ale głównie ze względu na ogromne ilości dodatkowego sprzętu – który zresztą posiadam, ale nie jestem w stanie zabrać go w wiele moich podróży ze względu na wagę i objętość, dlatego przeszedłem na kamerę SONY FDR AX 100 – która jest rewelacyjnym urządzeniem.
    Nawet z dwoma konwerterami wide i tele (OLYMPUS) jest nieporównywanie bardziej operatywna od “uzbrojonej” do filmowania lustrzanki.
    Tak więc zgadzam się z Tobą że wybór należy do użytkownika a szczególnie ważne jest dopasowanie sprzętu do celu jaki się chce osiągnąć
    Pozdrawiam serdecznie
    Włodek Drabikowski

    • Dziękuję za miłe słowa! Co do kwestii płyt ze szkoleniami, to pomyślę aby coś takiego stworzyć. Wtedy osoby, które mają wersję online dopłaciłyby kilka złotych za produkcję i wysyłkę takiego materiału.

  • Dzięki bardzo za doskonałą pomoc naukową. W swoich lekcjach mówisz wprost i bardzo wyraźnie jak pracować żeby nie wyważać otwartych drzwi. Twoje materiały są równie dobre dla początkujących jak i dla zaawansowanych osób zajmujących się filmowaniem, myślę, że zarówno amatorsko jak i zawodowo. Pomijam tu tych co myślą wyłącznie o obrazie i dźwięku w kategoriach “jakoś to będzie jedynie kasa się liczy”.

  • Po pierwsze – bardzo fajny blog, będę stałym czytelnikiem 🙂

    Aktualnie jestem na etapie wyboru sprzętu do filmowania i moim głównym argumentem, przemawiającym za aparatem jest to, że oprócz filmowania aparatem mogę zrobić również super jakości zdjęcie czego kamera mi nie gwarantuje.

    Twoje sugestie co do aparatów do filmowania (Sony oraz Panasonic) mocno mi namieszały niestety w głowie 🙂 Planowałem kupić aparat Canon eos 80D ale czytając pozytywne opinie o Sony oraz Panasonic mam teraz mętlik w głowie 🙂

    Czy mógłbyś rozwinąć lekko temat dlaczego uważasz, że szukając aparatu do filmowania “warto patrzyć w kierunku bezlusterkowców firmy Panasonic oraz Sony”. Jaką przewagę mają te bezlusterkowe aparaty nad aparatami lusterkowymi typu Canon eos 80D. Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

    • Witaj, Canon w swoich lustrzankach nie ma najlepszego kodeka, raczej chodzi o jego bitrate. Panasonic / Sony posiadają kodeki z dużą przepływnością co skutkuje lepszą jakością materiału. Dodatkowo w większości przypadków większa ilość klatek na sekundę podczas nagrywania, lepsza ergonomia jeżeli chodzi o pracę wideo. Canon od dłuższego czasu ignoruje wideo w aparatach, za to Sony i Panasonic mocno to rozwijają.

  • CANON 5D służy mi do fotografowania, a Panasonic AG-HMC151 do filmowania. Do tego co się kupuje na obiektywy 77mm (filtry) jest redukcja na 72mm, czyli jeden zakup do 2 urządzeń. Jakikolwiek mikrofon założony na kamerę zazwyczaj jest lepszy niż fabryczny. Faktem jest, że nie ma sensu kupować używanego mikrofonu Sennheiser ME66/K6 za ponad 1000 zł nie posiadając rejestratora. Producenci aparatów z funkcją filmowania, aż zacierają ręce z radości, kiedy nimi filmujecie, bo “zaoracie” je szybciej, dlatego będą to na siłę promować. Co do Rode VideoMic PRO, to wystarczy że komuś w pobliżu przyjdzie SMS na komórkę w pobliżu tego mikrofonu i to nagranie jest nie do odrestaurowania.

  • Kochany Panie Bartku!

    Gratuluje wspanialej pracy tak pod wzgledem merytorycznym jak i……socjalnym. Udalo sie Panu zmontowac grupe wielce interesujacych osobowosci – wystarczylo mi poczytac zawarte na tej stronie komentarze, by rzec – czapka z glowy = wielki szacunek dla Was wszystkich (mysle tez i …. o mnie, jestem wsrod Was (szczesciarz!!!).
    Teraz chwila na …filozofie (tania), czyli moje trzy grosze czym nagrywac. Jako troche (bo w duzej formie) wiekowy wspomne czasy, kiedy jezdzilo sie trabantem, pstrykalo zenitem, a nawet pentaconem sixem. Wiele, wiele lat pozniej postrzeglem trabanta na kanadyjskiej szosie (to nie zart). Kilka lat temu wyciagnalem z torby pentacona, wygnalem pajaki, wlozylem odwrotke i dokonalem zdjec krajobrazowych. Dodam, ze mialem do wyboru nowiutkiego d750, czyli wowczas format fx w przodzie peletonu.
    Do czego dobiegam? – mamy obecnie ogromnie szeroka game produktow cyfrowych, w rozwoju, do tego rowniez zabytki muzealne, funkcjonalne w pelni, co zmusza nas do ogarniecia i rozeznania w jej otchlani. Stad jest niezwykle trudno rzec: sprzet A jest lepszy od sprzetu B, kropka !!! Kazdy z nich ma swoje mocne jak i slabe strony, wiec to co nam pozostaje – ich znajomosc i w efekcie zastosowanie w funkcji ich mozliwosci do realizacji naszych pomyslow. Coz za Syzyfowa robota. Dlatego moje astronomiczne dzieki dla Bartka, jak i dla Wspanialych Tworcow tego forum za wymiane pogladow, dzielenie sie wiedza, wymiana doswiadzczen, idei.
    Mnogosc narzedzi na rynku napedzana marketingiem, ma na celu wyciagnac z naszych kont jak najwieksza ilosc naszych skromnych zasobow finansowych, jako ze A jest najlepszy w tym, B najlepszy w tamtym, C umozliwi nam prawie realizacje wszystkiego, a D jest wybranym aparatem mistrza X; w wiekszosci wyprodukowanych w ….Chinach. Wszystko zaczelo sie od camery obscury, ktora nic nie stracila ze swoich mozliwosci po kilku stuleciach, tak jak trabant czy pentacon. Moze wiec idea wspoluzywania, pozyczanaia tego co posiadamy w gromadzie jest dzisiaj forma wspolpomocy (nie jestem zwolennikiem komunistycznego leninizmu, wrecz przeciwnie !!!) – cos w rodzaju dzisiejszej ….. spoldzielni (dobrowolnej).

    Pozdrawiam wszystkich,
    (z pewna doza zartobliwej przekory)
    Henryk

  • Ja już mam tylko kamerę w telefonie i kamerze sportowej. Sportowa nagrywa natywnie w 4K. Efekty jakie z niej potrafię wyciągnąć są bardzo fajne. W sumie mam ją już blisko 2 lata, teraz pewnie przesiądę się na nowszy model Lamaxa.